Skupina KING SIZE - RockOpera

je kultovní pražská kapela založená v roce 1987 klávesistou a skladatelem Milanem Steigerwaldem a zpěvačkou a textařkou Pavlou Forest. Je známá virtuózním hráčským a pěveckým obsazením. Jejím "školením" i složením prošli např. Roman Lomtadze/bicí ("Scars on Broadway" Darona Malakiana ze System of a Down, Arakain, Čechomor), Lukáš Doxa Doksanský/bicí (Arakain), Djordje George Eric/kytara (Citron). Od roku 2006 se věnují rockovému hudebnímu divadlu RockOpera Praha, ve kterém King Size tvoří živou hudební složku přímo na pódiu. Pěvecké hvězdy jako operní diva Eva Urbanová (Metropolitní Opera New York, Národní divadlo Praha), Kamil Střihavka (Ježíš v Jesus Christ Superstar, BSP, Leaders), Jan Toužimský (Arakain), Jan Macků (Dymytry), Marka Rybin (Gaia Mesiah), Viktor Dyk, Tomáš Hájíček (Krucipüsk) nebo Lenka Dusilová přispěly svou účastí na projektu k vybudování světově ojedinělé a diváky vyhledávané originální hudebně divadelní rockové scény.

Výjimečná je i edukativní činnost členů kapely, Pavla Forest je vyhledávaným pěveckým pedagogem, Richard Scheufler sr. vychoval plejádu baskytaristů u nás i v UK.

V roce 2021 obnovuje skupina KING SIZE svou koncertní činnost řadou živých streamů a chystá se na koncertní turné, které bude startovat na Silvestra 2021 v aréně Rockopery Praha.

Aktuální obsazení:

  • Pavla Forest - zpěv, texty
  • Maru Steigerwald - zpěv, anglické texty
  • Milan Steigerwald - klávesy, kapelník
  • Martin Holly Holander - kytara
  • Jan Peš - kytara
  • Richard Scheufler sr. - baskytara
  • Richard Scheufler jr. - bicí




HISTORIE VZNIKU KAPELY:

Ve druhé polovině 80tých let hledá Milan Steigerwald, studiový klávesový hráč a kytarista Aleš Makyta zpěvačku do nového projektu rockové kapely. Konkurzem projdou v podstatě všechny, které jsou v té době na trhu včetně "neposlušných tenisek" Lucie Bílé. Asi po roce konečně nacházejí Pavlu Forest (tehdy Forstovou), která zrovna nazpívala české verze písní z Machulského filmu King Size. Okouzlení originální nedabovanou verzí polského filmu a vrstevnatou symboličností příběhu určuje název kapely. I její hudba by měla obsahovat více rovin vnímání a tak je od počátku myšlena.

Zatím marně hledají basáka - žádný není schopen zahrát podle Milanovy představy. Proto raději všechny basové linky nahrává na syntetizátor sám.

Skupina začíná studiově pracovat pro tehdy vznikající experimentální studio československého rozhlasu v Paláci kultury v Praze. Vznikají první profesionální nahrávky včetně Rekviem a mnoha dalších. Se skupinou občas spolupracuje bubeník Ondřej Mucha (české srdce, Zoo). Těsně po revoluci vzniká konečně možnost živého hraní. Přicházejí tehdy fenomenální basista Richard Šíša Scheufler a bubeník Tomáš Brožek (později Cirkus Praha). Po počátečních problémech se zkušebnou nakonec kapela zakotví v rockovém klubu Bunkr, ve kterém počátkem 90tých let nacvičí a také odehraje svůj první živý koncert. V této sestavě natáčí maxisingl "Lovci těl" ve studiu v Hrnčířích, který vydává firma POPRON roku 1991. Singl je pokřtěn Karlem Gottem a miss ČSFR Pavlínou Baburkovou v Euroklubu.

V té době už má skupina vlastní zkušebnu a intenzivně se připravuje na natáčení nového alba pro Supraphon. Vzniká živý záznam koncertu v klubu na Petynce, natáčený a zpracovaný studiem SONO, ale kvůli neshodám ohledně smlouvy CD nikdy nevyjde. V té době odchází Tomáš Brožek a přichází nový nadějný bubeník ze školy profesora Veselého Sváťa Čech (později Support Lesbiens). Richard Scheufler díky svému obrovskému pedagogickému talentu a píli podchytí Sváťovy přednosti a tehdy vzniká pověstná pevná "kingsizeovská" rytmika. Své pedagogické schopnosti bude muset Richard prokazovat ještě nesčetněkrát při častých změnách v obsazení kapely a je fakt, že hlavně díky jemu dostanou King Size muzikantskou přezdívku "profesoři". Milanův "čich" na talenty, Šíšova preciznost a oduševnělost nejen v Pavliných textech jsou "vysokou školou" rockerů při postupu do vyšší třídy.

Také Pavla se začíná věnovat pedagogické činnosti a zakládá pěvecké oddělení rockové školy "Mlejn" ve Stodůlkách v Praze. Upevňuje si tak i svoji pěveckou techniku a své postřehy a zkušenosti publikuje v sérii článků pro odborný hudební časopis "Muzikus".

V roce 1992 natáčejí King Size opět ve studiu SONO maxisingl "Jezebel" za pomoci německého managera Jana Wolfschlägera, který vydává německá firma DTM ve Frankfurtu nad Mohanem.

V roce 1993 odchází Sváťa k Support Lesbiens a za bicí nastupuje Štěpán Smetáček (Wanastovky), aby natočil album "Happy Sapiens" v SONU. Účastní se ještě natáčení videoklipu k tomuto albu na píseň "Jezebel" (režie Pavel Koutecký, kamera Stano Slušný ), prvního dokumentárního klipu u nás. Album vydávané labelem Reflex Records křtí autor titulní fotografie obalu Jan Saudek.

Opět nastávají personální změny v kapele, které nastartovala náročná studiová práce. Kytaristu Aleše Makytu nahrazuje Richard Procházka a Štěpána Smetáčka střídá bubeník Lukáš Doksanský.

Nastává nová etapa v životě skupiny, začínají první koncerty v Německu a vzniká většina věcí na album "Romeo a Julie". Pavla a Milan se vracejí z cesty do Londýna a na festivalu ve Stráži pod Ralskem vzniká fanklub skupiny King Size (založen Petrem Fialou, předsedou), který vydává fanzin "Krokodeel of King Size". Na podzim roku 1994 začíná Pavla a Milan pracovat ve studiu Hostivař na písňovém cyklu na pomezí vážné hudby "Duše moderního člověka" ("The Soul of the New Man"), který je inspirován dílem Carla Gustava Junga a vychází později ve vydavatelství Příkrý les (1995).

V lednu roku 1995 získávají Pavla a Milan první osobní zkušenosti s holotropním dýcháním a poté k těmto workshopům několikrát živě hrají společně s ostatními spoluhráči ze skupiny. O rok později natáčejí živý záznam těchto workshopů a vzniká nahrávka jako základ pro pozdější sestřih na CD meditativního a extatického charakteru "The Sigh from a Trance" (Příkrý les 1996).

Začátkem roku 1995 natáčejí King Size videoklip "Údolí smutnejch duší" ve zpustošeném renesančním zámku ve Stráži pod Ralskem za účasti členů fanklubu (režie a kamera Jan Brichcín).

V květnu toho roku následuje úspěšné turné po Bretani a po Francii, úžasná atmosféra živých koncertů King Size si podmaňuje bretaňské publikum, které je ochotno cestovat i 200 km za dalším klubovým vystoupením. Časté jsou také návštěvy bretaňského rozhlasu, v rozhovorech s kapelou se mluví o společných keltských kořenech. Náročné podmínky turné a stres z každodenních vystoupení stupňuje začínající ponorkovou nemoc ve skupině. V listopadu odjíždějí Pavla a Milan do New Yorku a koncertují také na ostrově Sylt na německo-dánských hranicích.

Po návratu do Čech natáčejí v únoru roku 1996 King Size CD "Romeo a Julie" na chalupě v Josefově dole. Obtížné natáčení v polních podmínkách opět rozkládá skupinu, situaci ještě ztěžuje vykradení zkušebny s kompletním vypůjčeným studiovým vybavením, které pak Milan musí po několik let obtížně splácet. Zbývající sólové vokály a mix pak vznikají v Milanově produkci se zvukařem Zbyňkem Perlou ve studiu Národního divadla v Praze. Ze skupiny v té době odchází Richard Procházka a kytary se ujímá ohnivý srbský kytarista George Eric, který dokončuje sólové kytarové party. Deska vychází v roce 1997 v rockové edici vydavatelství Příkrý les.

Mezitím v září toho roku pořádá Milanova agentura Příkrý les první ročník festivalu "Uhříněves 97" a zde se již za bicími objevuje geniální Gruzinec Roman Lomtadze (později Čechomor), který poprvé s King Size hrál na festivalu "Mezi ploty". Na podzim roku 1997 je v této sestavě pokřtěno CD "Romeo a Julie" na ?živém koncertu v pražském Lucerna Music Baru za účasti kmotrů architekta a herce Davida Vávry a dalších herců divadla Sklep. V roce 1998 vzniká z autentických záběrů z živých vystoupení a z animovaných prostřihů výtvarnice Věry Tataro videoklip "Romeo a Julie" (režie Pavla Forest) a klip jako cesta do podvědomí s prostřihy leteckých záběrů Modlitba" (režie a kamera Stano Slušný). Následuje záznam živého vystoupení skupiny v pořadu Michala Pavlíčka pro českou televizi "Na Kloboučku" s písněmi "7/8" a "Ocean".

Desetileté výročí oslaví King Size 2.ročníkem festivalu "Uhříněves 98" v produkci agentury Příkrý les a Pavla jiným stavem v produkci Milana Steigerwalda. Poslední koncert skupiny King Size se uskuteční v Jablonci 15.5.1999 a jen několik dní po té, 20.5.1999, se narodí dcera Milana a Pavly - Marie Steigerwaldová. Těžký porod a komplikovaný stav předčasně narozeného dítěte přerušuje činnost Pavly v kapele.

Po dobu její mateřské pauzy produkuje a aranžuje Milan ethnické album "Yadid Nefesh" ukrajinské zpěvačky Katky Kolcové-Tlusté v doprovodu členů skupiny King Size pod názvem "Umělci v Hladovění" ("Die Hungerdnen Künstler") podle Kavkovy povídky. Květen roku 2000 tráví Milan s Katkou a členy kapely ve studiu Hostivaři při natáčení alba. Tři dny před plánovanými křtinami a ročními narozeninami Marie vzplane čerstvě zrekonstruovaný vesnický domek Milana a Pavly s doškovou střechou (bohužel nepojištěný) a vyhoří téměř do základů. Co nepohltí oheň, rozmočí hektolitry vody z hasičských cisteren. Milan s Pavlou a malou Maruškou se stěhují na blízký statek do ubytovny pro zahraniční dělníky a jen co se trochu vzpamatují, začínají stavět opět znovu vlastníma rukama svůj domov.

Milan přesto dokončuje a vydává na podzim roku 2000 ve svém vydavatelství Příkrý les Katčino album a společně se skupinou ji doprovází na turné v rámci festivalu "9 bran" po synagogách, zakončeném úžasným koncertem v Dvořákově síni Obecního domu v Praze.

Pavla se zatím věnuje převážně dítěti a rekonstrukci domu, v němž vzniká i nové nahrávací studio. Vrací se také ke svému původnímu povolání architektky. Společně s ní Milan produkuje a vydává ucelenou řadu nahrávek klasické hudby v rámci svého hudebního vydavatelství Příkrý les.

Na jaře roku 2002 se Milan seznamuje při natáčení filmové hudby s multiinstrumentalistou a studiovým "kouzelníkem" Jakubem Homolou a na podzim toho roku začíná trnitá cesta ke vzniku alba.

V roce 2003 zhmotňuje Milan svou vizi a připravuje společně s Jakubem repertoár alba. Pracují na aranžích a dramaturgii písní a postupně ke spolupráci na nahrávání v novém studiu zvou ostatní členy skupiny King Size. Ve studiu v nově zrekonstruovaném domě začínají točit i další spřátelené kapely.

Na podzim roku 2003 Libor Mikoška (kytarista Narvanu a vynikající zvukař) dokončuje míchačky nového alba, Petr Vavřík (Buty) desku mastruje. V lednu 2004 je k dispozici definitivní verze masteringu.

V únoru roku 2004 vzniká pilotní videoklip Poslední Mohykán z města (režie Václav Marhoul, Martin Pátek, Pavla Forest).

Kapela pod názvem King Size fungovala až do roku 2006, kdy se rozšířila v soubor RockOpera Praha. Další události jsou v rukách osudu a snad i hrdinů tohoto příběhu...

Ilustrace: Maru Steigerwald

Fotografie: Jan Saudek, Jan Pohribný, Michaela Zajíčková, Vladimír Wiesmaier, Kamil Tatar, archiv King Size