03/2016 - červen
Předmluva
Proti času
Když jsem ze stínu pozoroval Romea & Julii po čtyřiceti letech, měl jsem chvíli pocit, že Pavla Forest a Jiří Zonyga jsou najednou stejně staří jako náctiletí hrdinové ze Shakespearovy hry. Ten večer jakoby se opravdu na nějakou chvíli zastavil čas. Když pak oba hrdinové skončili tragickou smrtí, pokřtilo se CD King Size a ministr obrany Martin Stropnický si po letech zabubnoval „Smoke on the Water“ , události se daly do pohybu a řítily se směrem ke křestu nového dlouho očekávaného CD „ Faust “. Byl to další pestrý měsíc plný překvapení. Pořád se ale nemůžu zbavit dojmu, že šel tak trošku proti času.

Fantóm
Téma
Role na míru
Pomalu se blíží prázdniny a to znamená, že si budeme od rockových oper muset dát na chvíli pauzu (nepočítáme-li účinkování divadla na letních festivalech). Ještě předtím jsme se ale dočkali reprízy Fausta a sezónu zakončíme s nejmladším přírůstkem v repertoáru - Annou Kareninou . Stejně jako Pavle Forest padne role Anny Kareniny na míru, i Jiřímu Zonygovi a Viktoru Dykovi sedí postavy Fausta a Mefista dokonale. Není nijak obtížné představit si Jiřího Zonygu jako vzdělance, který se rozhodne upsat duši ďáblu. A ještě méně obtížné je představit si Viktora Dyka, který po vás chce, abyste udělali obchod s peklem. Žántí jako Antigona . Jan Toužimský jako slepý poutník Oidipus . Samozřejmě, velké role legendárních charakterů stejně jako jakékoliv jiné role vyžadují typologicky odpovídající herce. V představeních RockOpery Praha ale jakoby herci - potažmo interpreti - natolik srostli s danými postavami, že v podmanivém universu, které divadlo svým pojetím za ta léta vytvořilo, už se na jejich místě dá stěží představit někdo jiný.

To ovšem souvisí i s interpretováním skladeb, jež jsou důležitou součástí onoho zvláštního světa. Stejně jako hlas a tvář Rogera Daltreyho budou neoddělitelně spojovány s legendární postavou Tommyho od The Who, i hlas a tvář Viktora Dyka budou v kruzích tvůrců a fanoušků RockOpery spojovány s Mefistem. Vše tady hraje roli – scénografie, hudba, texty, tanec, hlasy… A stejně velkou roli hrají i osobnosti, jež nabízejí nový pohled na ztvárňované charaktery. I to žánr rockové opery bezesporu vyžaduje.

Š.
Delfy
Co nás čeká a co nás nemine
Lertagova lupa
King Size – Poslední Mohykán z města
Podobně jako deska k  Antigoně (komentovaná v minulym dílu Fantóma RockOpery), i tohle album si hraje s fantazií a v některejch momentech opravdu navozuje vizuální dojem. „Los, Schneller“ a „Arbeit Macht Frei“ jsou v tomhle ohledu hodně velká síla. Ty výkřiky, zvuky střelby atd. dávaj dohromady s muzikou drsnej a hořkej obraz. V závislosti na textu se navíc jedná o dost působivou metaforu. Opět se tu projevuje Steigerwaldův vztah ke klasický hudbě. Navíc je tu tolik krásnejch melodií. Tolik silnejch skladeb. Nedivim se, že tahle deska je součástí velkolepýho Romea & Julie.

Lertag
Zaslechnuto za oponou
Sny Pavly Forest
Opět jsem vyrazil do stínů, abych zaslech nějaký pořádný drby. Tentokrát jsem zachytil rozhovor samotný ředitelky RockOpery Pavly Forest, která se někomu, už si bohužel nevybavim komu, svěřovala se svejma oblíbenejma dílama. Mistr a Markétka od Bulgakova, slavnej film Stalker od Tarkovskijho a další. Má zkrátka vybranej vkus. Taky se zmínila o svejch vysněnejch rolích, přičemž jednou z nich byla Anna Karenina. Pak z ní ale vypad hodně zajímavej nápad: „Chtěla bych udělat autobiografickou rockovou operu.“ Třeba se jednou dočkáme.

Lertag
Ze života Fantóma
Díl 3.: Lejstro

Kliknutím na obrázek otevřete celý komiks.
  1. Managing Director
Stáhnout komiks v plné kvalitě
Kdy vylézám ze skrýše?
Termíny akcí RockOpery
Přidejte se k Fantómovi do spolku
Spolek příznivců a věrnostní program se slevami
Chcete toto číslo Fantóma do ruky?
Vyzvedněte si ho na pokladně
Šéfredaktor: Š.; Redakce: Fantóm, Lertag; Výtvarník a grafik: Michaela Fišerová; Webdesign: Jonny