Co nás čeká před novým zrozením? Jakými peripetiemi musí duše projít, než se může znovu vtělit? Tajemství života a smrti, reinkarnace, života po životě a mezi životy zajímají lidstvo od pradávna. Ale nikdo dosud z té daleké cesty nepřinesl svědectví...
Co udělat, aby se člověk v příštím životě stal rockerem?
Tibetská kniha mrtvých je základním kamenem tibetského buddhismu, učení mistrů. Vznikla pravděpodobně v 8. století našeho letopočtu, kdy byla zřejmě poprvé zapsána. Ale ještě dlouho poté patřila k tajným naukám. Až ve 14. století se všeobecně rozšířila. Je dlouhá staletí předčítána umírajícím i živým tak, aby se mohla jejich duše správně orientovat a rozhodovat v dramatickém a záludném světě na druhé straně...
Hlavní hrdina naší opery (v hl. roli Matěj Kohout) jako hříšník prochází mnoha dobrodružnými cestami a krutými lákadly světa Barda. Potkává „Jasné světlo“ v jeho nerušené podobě, zjevení „Univerzální dobroty“ (operní soprán - Miroslava Časarová), Velkého slitovníka Avalókitéšváru (Viktor Dyk), tantrická božstva pokojná i hněvivá (Irina Andreeva, Tereza Atanas Georgievová a další...), pána Smrti (operní bas – Petr Opava). Zatížení jeho karmy jej donutí se nakonec znovu vtělit, ale díky rockovým hlasům svých průvodců (Jan Toužimský, Pavla Forest) to bude vtělení šťastné a rockové...
Pomozte i vy našemu poutníkovi nalézt tu správnou cestu. Aktivní účast publika, mystická atmosféra, souhra tvrdé rockové kapely, ethnických nástrojů a symfonického orchestru, hlasy rockových i operních zpěváků – to vše provede hříšného hrdinu tajemným světem Barda k novému, šťastnému zrození do světa rocku.
Rockově - symfonická opera je postavená na dvou literárních dílech. Prvním je Tibetská kniha mrtvých představující základ buddhismu a druhým filosofický text Carla Gustava Junga - Duše moderního člověka. Představení sleduje příběh horolezce, který zahyne. Vidíme obrazy, jenž se mu zjevují v časovém období mezi úmrtím a narozením a jenž jsou jen produkty jeho vlastní mysli. Postupně dospěje k reinkarnaci v kovaného rockera. V kontrastu s motivy inspirovanými Jungovou prací lze v opeře sledovat střet (nebo spíše průnik) východního a evropského myšlení.
Rozhovor s Pavlou Forest o představení
zde
.
Sestřih záznamu ze světové premiéry, kterou uvedla RockOpera Praha dne 29. listopadu 2010
zde.
K datu obnovené premiéry bylo uvedeno přepracované představení obohacené o rockové prvky.
UPOZORNĚNÍ PRO EPILEPTIKY: Zhruba uprostřed druhé poloviny představení Bardo Thödol budou v jedné ze scén osvěcovat celé divadlo velmi silné stroboskopy. Prosíme tímto všechny, kteří mají nějaké zdravotní problémy ve spojitosti s blikavými světly, aby vzali toto varování na vědomí!